sobota, 27 grudnia 2008

Kolędo 2008


Przygotowanie składu.

Próby głosowe kolędowe.

Wejście w akcję kolędniczą.

Domowa kolędo.


Kolędniczy anioł.

Wcielenia kolędniczego diabła.

Jak dawniej w obrazku muzyk kolędnik.


Zbieranie kolędy.

A na końcu Kolędnicy w pełnym składzie.

Udziejek kolędo.

Dziś Kolęda we wsi Udziejek,
nadzieja w tych
w nich
udziela się i w nas
bez fotografii bez video
nieistotne
jak proste są spotkania
odrodzi się
ludzkie powracam.

niedziela, 21 grudnia 2008

suwalszczyzna - centrum czy grądy

"Dotknąwszy palcem małej, błękitnej plamki, zawołałem z głębokim żalem:
- I to mają być Wigry! Pomyślcie! To są Wigry! O, tędy płynęliśmy... Tuśmy wylądowali! Poznaję ten maleńki punkcik: to są grądy. Właśnie wtedy na grądach kosili siano Zabłoccy, a Marcelka mówiła, że dawno nie było tak pięknie...
Musiałam przymknąć oczy, aby zobaczyć ów dzień - i natężenie światła - i sprawne ruchy kosiarzy. Te wszystkie niezapomniane kształty i barwy, których na mapie nie ma, których na mapie być nie może...
Tego nie można wypowiedzieć, ani od kogoś usłyszeć. Tego się nie można wyuczyć z podręcznika. To trzeba choć raz w życiu ujrzeć własnymi oczyma. Wtedy się już na zawsze wie, wtedy się już na całe życie pamięta.
Może być później na świecie deszcz i wichura. Może sobie listopad dudnić po dachach brzydkiego miasta, może być dookoła szaro i pusto - za oknami i w duszy. Nagle ktoś szepnie krótkie słowo, tę jedną nazwę, i od razu dzieje się cud: słońce zalewa mroczny pokój, nie ma już ścian, dachów, kominów; powietrze jest przejrzyste, jakby obmyte w falach modrych i szmaragdowych. Jestem znowu na łódce, znów wieje ciepły południowy wiatr... Słońce zajdzie niebawem i tylko na dalekiej zatoce położy dłoń różową w pożegnalnej pieszczocie.
Zapewne i tam także bywa kiedyś listopad, styczeń, luty... I tam wyje wichura, gną się z jękiem drzewa nadbrzeżne, z suchym trzaskiem rozbijają się fale o miałki żwir na grądach.
Ale kto po raz pierwszy ujrzał jezioro Wigry w słoneczny, letni dzień, już go nigdy inaczej nie zobaczy; łódka się będzie kołysać na falach - o każdej porze roku - zawsze, zawsze; wiosła będą z cichym pluskiem opadać w wodę i usta zaczną bezwiednie powtarzać te same słowa, co wtedy...
Bowiem zapach i barwa, dotyk i słuch - wszystkie zmysły - wiążą się ze sobą w wyrazy, którymi były oplecione. I choćby te wyrazy leżały już na dnie pamięci, wrócą same na usta, gdy wiatr ścichnie i kiedy najcudniejszy zmierzch - zmierzch nad Wigrami - ogarnie ziemię.

Skopiowałem cytat z książki : Wandy Miłaszewskiej "Czarna Hańcza", Suwałki 1997.Wydawnictwo Hańcza.

Komunikat zapowiadanych zmian.
- w związku z Komunikatem -
W związku z faktem, iż z dniem 12 kwietnia 2009 r. wygasa stosunek dzierżawy zespołu obiektów poklasztornych mieszczących się w Wigrach, w których znajduje się instytucja kultury - Dom Pracy Twórczej w Wigrach, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego podjęło negocjacje, celem przedłużenia na kolejny wieloletni okres tegoż stosunku dzierżawy. Jednakże z uwagi na to, iż strona kościelna nie jest zainteresowana obecnie przedłużeniem dzierżawy przedmiotowych obiektów na kolejny wieloletni okres, wobec niemożliwości kontynuowania działalności statutowej przez Dom Pracy Twórczej w Wigrach bez odpowiedniego zaplecza lokalowego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego rozważa likwidację instytucji kultury – Domu Pracy Twórczej w Wigrach.
http://www.wigry.org/
oraz
http://pragapolnoc.zhp.pl/w/
oraz wraz
">">

środa, 17 grudnia 2008

cmentarz poległych w złej wojnie



bez imiennych, spojrzenie wstecz
to co widzisz
- krzyże czy plusy ?
jak to widzisz
- po nas pozostaną ?
Oczy.
w pamięci po rozmowie z Popem.

wtorek, 16 grudnia 2008

fyi , gl , ic - krótka wiadomość tekstowa

pozbierałem w zasobach sieciowej mowy, by coś z tego języka zrozumieć, o czym piszą teraz ludzi.

4get - forget - ZAPOMNIEĆ; ZAPOMINAĆ; NIE PAMIĘTAĆ;

afaick - as far as i can know - o ile wiem

afaicr - as far as i can recall - o ile sobie przypominam

afaik - as far as i know - z tego co wiem

afair - as far as i remember - z tego co pamietam

aftk - away from the keyboard - z dala od klawiatury

aiui - as i understand it - na ile to rozumiem

aka - also known as - znany takze jako

asap - as soon as possible - jak najszybciej

a/s/l - Age/Sex/Location ?

b/f - boyfriend

be4 - before

bfn lub b4n - bye for now - do zobaczenia

bbs - be back soon - bede wkrotce

bbl - be back later - bede pozniej

brb - be right back - zaraz wroce

btw - by the way - przy okazji

c - see

cu - see you - do zobaczenia

cul8r - see you later - do zobaczenia

cya - see ya

da - the

eot - end of transmission - koniec dyskusji

em - them

f/k - french kiss

faq - frequenty asked question - czesto zadawane pytanie

fitb - fill in the blanks - wypelnij puste miejsca

fubar - fouled up beyond all repear - nie do naprawienia

fwiw - for what's it worth - na ile to jest warte

fya - for your amusement - aby cie ucieszyc

fye - for your entertainment - aby cie ucieszyc

fyeo - for your eyes only - tylko dla twojego wgladu

fyi - for your information - dla twojej informacji

g/f - girlfriend

gr8 - great

ga - go ahead - no, dalej

gl - good luck - powodzenia

gtg - I gotta go

h8 - hate

hhoj - ha ha only joking - to byl tylko zart

hhok - ha ha only kidding - to byl tylko zart

hhos - ha ha only serious - to bylo na powaznie

hiwth - hate it when it happend - nie cierpie kiedy to sie dzieje

hth - hope that helps - mam nadzieje, ze to pomoze

huh - okrzyk zdumienia

ic - i see - rozumiem

icocbw - i could of course be wrong - moge sie mylic

iirc - if i recall correctly - jesli dobrze sobie przypominam

ime - in my experience - w moim doswiadczeniu

imho - in my humble opinion - moim skromnym zdaniem

imo - in my opinion - świetny pomysł

iow - in other words - innymi slowy

irl - in real life

iwbni - it would be nice if - bylo by milo gdyby

iykwim - if you know what i mean - jesli wiesz co mam na mysli

j/k - just kidding - to tylko zart

k - OK

kewl - cool - swietne, super

khyf - know what you feel - wiem co czujesz

l8r - later - pozniej

lab&tyd - life is a bitch & then you die - zycie jest brutalne i pelne zasadzek

lo - hello - cześć witaj

lol - laughing - smiech

lol - laughin out loud

lolak - gorace pozdrowienia i ucalowania

m8 - mate

ma - my

me2 - me too

m/f - male or female ?

myob - mind your own bussines - pilnuj swego interesu

n/p - no problem

ne - any

no1 - number one

ntg - not this group - nie ta grupa

ny1 - anyone

oic - oh i see - rozumiem

ootq - out of the question - nie ma mowy

otoh - on the other hand - z drugiej strony

pmfji - pardon me for jumping in - przepraszam za wtracanie sie

ppl - people

r - are re - powtorne powitanie

rl - real lofe

rotfl - roll on the floor laughing - tarzajac sie po podlodze ze smiechu

rotflol - rollin on the floor laughing out loud

rotflmao - rolling on the Floor laughing my ass out

rtfaq - read the FAQ - przeczytaj FAQ

rtm - read the manual - przeczytaj instrukcje

sk8 - skate

smt - something

smtn - something

spam - stupid persons advertisement - glupie ogloszenie (rowniez wypowiedz)

sup - what's up - co jest?

thx,tnx,tx - thanks - dzieki

tia - thanks in advance - dzieki z gory

ttbomk - to the best of my knowledge - o ile wiem

ttyl - talk to you later

tvm - thanks very much - wielkie dzieki

u - you

U2 - you too - ciebie również, ty również

w8 - wait - czekaj

w/b - welcome back - witam ponownie

wth - what the hell - co sie dzieje?

wysiwyg - what you see is what you get - dostajesz to co widzisz

yer - your

sobota, 13 grudnia 2008

Krasnopol - wilk człowiekowi wilkiem

Wreszcie jakaś telewizja we wsi naszej była, goniąc za sensacją, musem
( niusem )
Nie warto się rozpisywać. Dobrze to nie wróży.
Link do niusa;
http://www.tvn24.pl/-1,1575632,0,1,wilki-grasuja-we-wsi,wiadomosc.html

czwartek, 11 grudnia 2008

drzewiej w Sejnach bywało



Wyrwane z kontekstu cytaty historyczne:

"Podstawą bytu i rozwoju Sejn był niezaprzeczalnie klasztor. Choć bowiem na początku królowa Bona chciała Berzniki na miasteczko rozwinąć, a potem Tyzenhaus o 10 wiorst za Sejnami Krasnopol fundował i forsował, jednak pomiędzy nimi Sejny się ostały i doszły do znaczenia miasta prawdziwego. Pomimo wzniesienia ratusza miastem zarządzał nie burmistrz, lecz sami zakonnicy, którzy przez swoich ekonomów zmuszali ludność do rzetelnego wykonywania robót pańszczyźnianych." strona 40.

"Dominikanie sejneńscy otrzymywali więc różne ofiary, zapisy i dary bogate; wśród darów tych były niektóre nawet bardzo rażące, jak na czasy dzisiejsze. Mianowicie w r. 1733 pleban simneński, ks. Józef Popławski, darował dominikanom na ofiarę chłopa, Andrzeja Nowaka, w cenie kilku intencji mszalnych. Tego chłopa, przysłanego dominikanom razem z papierami, kupił ks. Popławski " z żoną,z dziećmi i jego wszelakim dobytkiem za sumę w prawie wyrażoną", tj. za 200 zł. pol. od Aleksandra Puciaty, starosty pohorańskiego w r. 1729." strona 37.
Tytuł - Figura łaskami słynąca Matki Boskiej i kościół sejneński.
Opracował i wydał Ks. Prałat Złotkowski w Sejnach 1938 roku.

dziegć


Gdzie byś znalazł takie drzewa brzozą zwane. Dziegieć
Zapachu graficznie nie skojarzysz. Poczujesz

wtorek, 9 grudnia 2008

Sielanka wg rodzinnego albumu


Kiedyśniejsze niewiasty nie bały się wodorostów.

Fotografia i czary



Kilkuminutowa migawka z warsztatów fotograficznych u Piotrka Malczewskiego.

poniedziałek, 8 grudnia 2008

szare złudznia



Niedoskonałości nas są widocznie tak nas widzą.

niedziela, 7 grudnia 2008

Bin Laden na Suwalszczyźnie


Bin Laden jak się okazało ukrywa się w Tej Ziemi. Przygotowuje się do przejęcia Wigierskiego Klasztoru. Miejsce pobytu często zmienia, jednak dowiedzieliśmy się, że pomieszkuje w termomodernizowanych domach murowanych z plastikowymi oknami. Wśród mieszkańców funkcjonuje nawet termin"Okna Bin Ladena".
zapiski z badań terenowych grudzień 2008

sobota, 6 grudnia 2008

Krajobraz z kotkiem i człowiek

Wieś Czajewszczyzna w Suwalskim Parku Krajobrazowym.

fot. Piotr Fiedorowicz lata 90te XX wieku

Niże przyszły z zachodu

Zimową porą mieszkaniec nadrospudzkiej wsi czerpie wodę z rzeki aby napoić nią swoje zwierzęta. Niebawem nadejdzie globalne ocieplenie a do wsi dojdzie wodociąg i obrazek zniknie.

fot. Piotr Fiedorowicz lata 90te XX wieku

Wozak z dna szuflady


fot . Piotr Fiedorowicz lata 90te XX wieku Zwózka siana w dolinie Rospudy

Gdzie te czasy kiedy na stopa łatwiej było furmankę złapać niż żuka?

Orany



- dziś M u z y k a rolą P o e z j i mało nawiedzonej.

Wrogowie zdemaskowani


Wrogowie zdemaskowani. Może teraz ruszy z kopyta?

czwartek, 4 grudnia 2008

Pamiętnej nocy z 29 na 30 listopada

Zlany potem, okoliczny skrzypek przeprowadza obrzęd wyprowadzenia społeczeństwa z obiektów użyteczności. Bose stopy obywateli symbolizują jedność z Matką Ziemią.

Dzika zwierzyna leśnych ostępów ziemi suwalskiej, sejneńskiej i augustowskiej




krewni i znajomi króliczka




boberek

obrotowa muzyka

Obrotowa muzyka
Koło nas zaczyna muzyka pozioma obrotowa
Te tymtyrytmy pionowej wzbijanej do góry
w opadaniu szkodzą nie wyprowadzają.
Dawne powoli dociera do środka obraca
Widzom nie objętym spojrzeniem
ruch obrotowy przywraca równą wagę wszystkiego
używki wykluczają udział
Kopernik to ten co... wstrzymał wodze.
Krążymy wokół siebie geograficznie
Zapętlamy czas

poniedziałek, 1 grudnia 2008

Kryzys dziadów nie dosięga














fotografie: A. Pluto, P. Fiedorowicz, DPT Wigry 29-30 grudnia 2008

Dziady

Krótka filmowa relacja z Dziadowskiego Jam Session w obiektywie Marcina Pawlukiewicza. Przy okazji linka do jego bloga SejnyKulturalnie .